Hangi işletmelere deşar izin belgesi verilir? Ve hangi faaliyet türleri deşarj izin belgesi için ücret öder veya ödemez? Hangi işletmelerin deşarj izin belgesi aldığı sorusunun cevabına kısaca endüstriyel atıksu deşarjı olan firmalar diyebiliriz. Örnek vermek gerekirse: Oto üst yıkamacılar, metal kaplamacılar, matbaalar gibi atıksu deşarjı olan her tür işletmedir. Bu arada buharlaştırma yöntemi ile atıksu bertarafı yapan firmalar da atıksu deşarjı yapıyormuş gibi deşarj izin belgesi alır. GSMR ruhsatı kapsamına giren ve atıksu kaynaklanmayan işletmeler deşarj izin belgesi almazlar. Peki hangileri deşarj izin belgesini almak için ücret ödemek zorundadır, ve bu analiz ücretleri neye göre hesaplanır bunlardan bahsedelim.
Öncelikle İski AKDY (Atıksuların Kanalizasyona Deşarj Yönetmeliği) uyarınca numunesi alınan atıksuların analiz değerlendirmesi, deşarj limitlerini sağlayıp sağlamadığı gibi işlemler farklı günlerde alınan iki numune üzerinden yapılır. Bu iki numunenin sonuçlarının aritmetik ortalaması üzerinden işlemler yürütülür. Eğer bu ortalama sonuçları deşarj limitlerini sağlamaz ise, işletmeye Atıksu Arıtma Bedeli (AAB) tahakkuk ettirilir. (İski AKDY Madde (13)-7-a: "Ön arıtma tesisi olduğu halde deşarj limitlerinin sağlanamaması durumunda, Yönetmeliğin 11 inci maddesinin 2 nci fıkrasında düzenlenen 1 Numaralı Formüle göre 30 (otuz) günlük atıksu arıtma bedeli tahakkuku yapılır". Bu konuda daha fazla bilgi edinmek için: https://www.endustriyelatiksu.net/2020/05/iski-kanalizasyona-desarj-limitleri.html yazıma bakabilirsiniz.
Faaliyetlerinden endüstriyel nitelikli atıksu kaynaklanan işletmeler, Deşarj İzin Belgesi (Dib, eski ismi ile Dkkr) almak zorundadır. Bunu, İski AKDY Madde (4)-3 :"Endüstriyel atıksu deşarjı olan işletme deşarj izin belgesi almak zorundadır." hükmü ile belirlenmiştir. Bu işletmelerin edindikleri Deşarj İzin Belgeleri aynı zamanda gsmr ruhsat görüşü yerine de geçer: İski AKDY Madde (10)-1: "Deşarj İzin Belgesi aynı zamanda Gayri Sıhhi Müessese Ruhsat olumlu görüşü yerine geçer."
Yukarıdaki ilk paragrafın ikinci sorusunun cevabına, yani hangi işletmelerin deşarj izin belgesi için ücret ödemesi gerektiğine gelirsek: Eğer işletmenin faaliyetinden kaynaklanan endüstriyel atıksular istisnai faaliyetler, konvansiyonel parametreler vb. gibi şartlar haricinde ise, ve/veya toksik (ağır metaler, fenol, siyanür vb.) parametreler ihtiva ediyorsa, bu işletmeler atıksularına önlem almak zorunda kalırlar. İşte bu işletmelerin alacak oldukları önlem, ön arıtma tesisi kurmak olursa (belli şartlar altında taşıma ile de bertaraf edebilirler), söz konusu işletmeye deşarj izin belgesi verilirken (dib) gsmr/dib başvurusundan itibaren alınan numunelerin bedeli işletmeden tahakkuk ettirilir. (Genellikle iki numune bedeli alınır; fakat başvurudan sonra numune sonuçları limitleri sağlamaz ise tekrar numune alınması gibi durumlarda numune sayısı artacağından tutar da artar.) (Bakınız: Tablo 1) (Aşağıda Tablo-1'de gözüken bedeller zaman zaman güncellenmektedir.)
Bu konudaki AKDY hükmü şudur: Madde 10-(4) : "Deşarj izin belgesi için işletmeden alınan tüm numunelerin analiz ücretleri ilgili işletmeden tahsil edilir."
Eğer atıksuyunuz yukarıda bahsedildiği gibi önlem alınması gereken bir atıksu ise, deşar izin belgesi için bulunması gereken bazı belgeler gereklidir. Bu konudaki yazım için tıklayın.
SIRA NO |
ANALİZ ADI |
ANALİZ ÜCRETİ (TL) (KDV HARİÇ) |
|
Toplam
Fosfor |
180 |
|
Nitrat/
Nitrat Azotu |
180 |
|
Fenol |
180 |
|
Yüzey Aktif
Madde (MBAS) |
180 |
|
Toplam
Siyanür |
180 |
|
Toplam
Sülfür |
180 |
|
Amonyak/Amonyak
Azotu Amonyum/ Amonyum Azotu |
180 |
|
Yağ ve Gres |
210 |
|
pH |
45 |
|
Kimyasal
Oksijen İhtiyacı (KOİ) |
140 |
|
Toplam
Kjeldahl Azotu |
200 |
|
Askıda Katı
Madde (AKM) |
85 |
|
Sülfat |
105 |
|
Alüminyum
(Al) |
200 |
|
Kadmiyum
(Cd) |
200 |
|
Krom (Cr) |
200 |
|
Bakır (Cu) |
200 |
|
Demir (Fe) |
200 |
|
Kurşun (Pb) |
200 |
|
Nikel (Ni) |
200 |
|
Gümüş (Ag) |
200 |
|
Çinko (Zn) |
200 |
|
Toplam
Organik Karbon (TOK) |
120 |
|
Klorür |
80 |
|
İletkenlik |
45 |
|
Tuzluluk |
45 |
|
Yüzey Aktif
Madde (MBAS) |
180 |
|
Biyolojik
Oksijen İhtiyacı (BOİ) |
130 |
|
Çözünmüş
Oksijen |
45 |
|
Florür |
120 |
|
Toplam Azot |
280 |
Tablo 1: Atıksu analiz ücretleri (Kaynak:http://www.iski.istanbul/web/tr-TR/atik-su-analiz-ucretleri)
Ön arıtma tesisinin deşarj limitlerini sağlayıp sağlamadığını anlamak için iki numune alınır ve aritmetik ortalamasına göre karar verilir. Bu konuda İski AKDY'de hüküm şöyledir: AKDY Madde 10-(3) :"İşletmenin deşarj şartlarını sağlayıp sağlamadığını tespit için ön arıtma tesisi çıkışından farklı günlerde iki numune alınır. Bu numunelerin analiz sonuçları ortalamasının deşarj limitlerini sağlaması durumunda Deşarj İzin Belgesi verilir..."
Buna göre alınan iki numune sonucunun ortalamasında, kanal deşarj limit değerleri sağlanırsa 2 numunenin analiz bedeli alınır; fakat yukarıda bahsedilen Madde 10-(4) uyarınca eğer bu iki numune sonuçlarındaki parametrelerin limit değerlerinde sorun çıkar ve diğer ardışık numune alımına geçilirse numune sayısı artacağından alınan bedel de artar.
İşletmenizden alınan atıksu analizindeki parametrelerin fiyatlarını yukarıda verilen tablodan hesaplayabilirsiniz. Normal şartlar altında iki numune üzerinden deşarj izin belgesi verileceği için bu bedeli iki ile çarpmanız gerekecektir. Daha fazla numune alındı ise hesap ona göre değişir. Görüldüğü üzere aslında ödenen tutar deşarj izin belgesinin ücreti değil, alınan numunelerin labaratuvar analiz ücretidir.
Deşarj izin belgesi alırken ücret ödemeyen faaliyet türleri ise istisnai faaliyet türleridir. Yani yine faaliyetlerinden atıksu kaynaklanır ama bu gibi faaliyet türlerinden önlem istenmediği için dşarj izin belgesi de alınmaz. Yani endüstriyel atıksularını evsel atıksuları gibi direk kanalizasyon şebekesine deşarj edebilirler. Bu sektörleri ve istisna olmalarını sağlayan yönetmelik maddelerinden bu yazıda bahsetmeyip söz konusu bir kaç misal üzerinden gösterelim:
Oto üst yıkamacılar: Izgara ve çöktürme şartını sağlarlar ve atıksularını deşarj edebilirler.
Konvansiyonel parametreli atıksular: Gıda sektörü gibi toksik parametre içermeyen işletmeler. (3 ton atıksu şartı ile)
Matbaalar: Günlük atıksu debileri 200 litrenin altında ise önlem istenmez.
Kozmetik: Yine günlük atıksu miktarları 200 litrenin altındaysa atıksularına önlem istenmez.
Halı yıkama: Bir şart aranmaz. Günlük debisi kaç olursa olsun kanala deşarj edebilirler. Atıksuları zaten deterjan bazlı bazik atıksulardır ve kanal deşarj limitlerini sağlar.
Vibrasyon: Günlük 200 litrenin altında bir atıksu oluşumu varsa.
Konvansiyonel parametreli atıksular: Gıda sektörü gibi toksik parametre içermeyen işletmeler. (3 ton atıksu şartı ile)
Matbaalar: Günlük atıksu debileri 200 litrenin altında ise önlem istenmez.
Kozmetik: Yine günlük atıksu miktarları 200 litrenin altındaysa atıksularına önlem istenmez.
Halı yıkama: Bir şart aranmaz. Günlük debisi kaç olursa olsun kanala deşarj edebilirler. Atıksuları zaten deterjan bazlı bazik atıksulardır ve kanal deşarj limitlerini sağlar.
Vibrasyon: Günlük 200 litrenin altında bir atıksu oluşumu varsa.
Bu gibi sektörlerden atıksuları için önlem istenmez. Dolayısı ile diğer şartları yerine getiren bu işletmeler deşarj izin belgesini bedelsiz olarak alırlar.
Deşarj izin belgesi ücreti talep edilmeyen istisnai faaliyet türlerini izah eden yazıma ulaşmak için : Burayı tıklayın.
Benzer şekilde faaliyet türünden kaynaklanan atıksular sadece konvansiyonel parametrelerden oluşuyor ise de deşarj izin belgesi ücreti istenmeyebilir. Bu konudaki yazım için burayı tıklayın.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder